Zgodnie z art. 422 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia jest sprzeczna ze statutem bądź dobrymi
obyczajami i godząca w interes spółki lub mająca na celu pokrzywdzenie akcjonariusza, może być zaskarżona w drodze wytoczonego przeciwko spółce powództwa o uchylenie
uchwały. Ustawodawca zdecydował się zatem na uregulowanie sprzeczności ze statutem w art. 422 KSH, a nie art.425 KSH, co znaczy, że naruszenie statutu zostało zrównane z naruszeniem dobrych obyczajów, a nie z naruszeniem ustawy. Spośród wszystkich czterech przesłanek uchylenia uchwały, sprzeczność uchwały ze statutem budzi najmniej wątpliwości.
Zapraszamy do zapoznania się z całą analizą autorstwa Krzysztofa Olszaka, w której kompleksowo opisuje on problematykę sprzeczności ze statutem jako przesłanki uchylenia uchwały walnego zgromadzenia spółki akcyjnej stanowiącej czwartą i ostatnią analizę poruszającą problematykę przesłanek uchylenia uchwały walnego zgromadzenia spółki akcyjnej.
Krzysztof Olszak – starszy asystent sędziego w Sądzie Najwyższym, absolwent studiów doktoranckich na kierunku prawo na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył studia magisterskie na kierunku prawo WPiA UW z wyróżnieniem oraz z wynikiem celującym, a następnie aplikację adwokacką w Izbie Adwokackiej w Warszawie. Przez wiele lat współpracował z polskimi
i hiszpańskimi kancelariami prawnymi, ma 7-letnie doświadczenie dydaktyczne w prowadzeniu zajęć dla studentów. Współautor kilku monografii, publikował m.in. na łamach: Palestry, Monitora Prawniczego, Przeglądu Prawa Handlowego, Głosu Prawa (Przeglądu Prawniczego Allerhanda), Przeglądu Prawniczego Uniwersytetu Warszawskiego, University of Warsaw Journal of Comparative Law, a także w Dzienniku Gazecie Prawnej. Stypendysta m.in. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rektora Uniwersytetu Warszawskiego i Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Analiza Prawna przygotowana w ramach Akademii Ekonomicznej Analizy Prawa realizowanej przez Centrum Analiz Legislacyjnych i Gospodarczych.
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030

