Zapraszamy do zapoznania się z raportem „Wpływ zasad techniki prawodawczej na ocenę konstytucyjności aktu normatywnego” opracowanym przez dr hab. Aleksandrę Syryt..
Akt normatywny jest podstawową formą działania prawodawcy. Wyraża on generalne i abstrakcyjne reguły
zachowania, które regulują różnorodne sfery życia społecznego, gospodarczego oraz politycznego. Proces kształtowania aktów normatywnych nie jest jedynie
kwestią polityczną czy społeczną. Istnieją określone zasady techniki prawodawczej, które regulują sposób, w jaki te akty są przygotowywane, formułowane i przyjmowane. Ważnym aspektem jest zrozumienie wpływu tych zasad na ocenę konstytucyjności aktu
normatywnego. Zasady techniki prawodawczej odgrywają bowiem ważną rolę w zapewnieniu jasności, spójności, komunikatywności i niesprzeczności w
prawie. W systemach prawnych opartych na zasadzie konstytucjonalizmu, rządach prawa i demokracji, konstytucja jest najwyższy akt prawa, ustanawiającym
ramy kompetencyjne, proceduralne i materialne dla innych aktów normatywnych. Dlatego konieczne jest,
by zasady techniki prawodawczej realizowały wartości i normy zawarte w konstytucji.
Wpływ zasad techniki prawodawczej na ocenę konstytucyjności aktu normatywnego jest złożonym
zagadnieniem, które ma istotne konsekwencje zarówno dla stabilności prawnego porządku, jak i dla ochrony
praw jednostek. Celem niniejszego opracowania jest rozważenie roli, jaką zasady te odgrywają w kontekście
kontroli konstytucyjności aktów normatywnych. Pytania dotyczące spójności, jasności, precyzji oraz
zgodności z konstytucją są bowiem jednymi z podstawowych kryteriów w ocenie legalności i konstytucyjności aktów prawnych. W niniejszym opracowaniu zostaną przedstawione wybrane aspekty wpływu zasad techniki prawodawczej na ocenę
konstytucyjności aktu normatywnego w Polsce, uwzględniające stanowisko Trybunału Konstytucyjnego w tym zakresie. Ma to pomóc w zrozumieniu, na ile zasady techniki prawodawczej mają znaczenie przy ochronie zasad konstytucyjnych, a także wolności i praw
człowieka i obywatela.
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.

