Zapraszamy do zapoznania się z raportem „Administracja publiczna wobec obywateli – w kierunku prawa przyjaznego obywatelowi” opracowanym przez mgr. Michała Pietrzaka.

W aktach prawnych, literaturze, doktrynie i żargonie prawniczym występuje pojęcie „prawa do dobrej administracji”.

Prawo do dobrej administracji przysługuje każdemu bez żadnego różnicowania. Jest ono w istocie prawem do „bezstronnego i sprawiedliwego rozpatrzenia swojej sprawy w rozsądnym terminie przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii”. Co więcej prawo to obejmuje przede wszystkim:

  • prawo każdego do bycia wysłuchanym, zanim zostaną podjęte indywidualne środki mogące negatywnie wpłynąć na jego sytuację,
  • prawo każdego do dostępu do akt jego sprawy, przy poszanowaniu uprawnionych interesów poufności oraz tajemnicy zawodowej i handlowej,
  • obowiązek administracji uzasadniania swoich decyzji.

Polska jako członek Unii Europejskiej zaimplementowała do swojej doktryny prawnej właśnie te wartości dobrej administracji, ale czy na pewno? Czy rzeczywiście administracja publiczna służy obywatelowi a jeśli tak to w jakich relacjach?

Raport prezentuje odpowiedź na te pytania W ramach analiz przedstawione zostały koncepcje, mające na celu ułatwienie relacji między organami publicznymi a obywatelami. Koncepcja administracji w Polsce została poddana sprawdzianowi z perspektywy możliwości sprostania aktualnym wymogom tzw. „dobrego rządzenia”. W raporcie pokazane zostały cechy wzorcowej administracji publicznej oraz oceniony został poziom ich realizacji przez polską administrację publiczną.

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.